پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150672
نتانياهو دست خالي به کنگره مي‌رود
تاریخ انتشار : 1393/12/12 13:21:12
نمایش : 1458
يک روزنامه لبناني نوشت که تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي باعث شده است بنيامين نتانياهو مهم‌ترين برگه‌هاي مورد نظر خود در سخنراني در برابر کنگره آمريکا را از دست بدهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، روزنامه لبناني الاخبار نوشت: دنيا منتظر است تا ببيند آيا سخنراني بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به ويژه در برابر کنگره آمريکا مي‌تواند در روند مذاکرات هسته‌اي بين ايران و آمريکا تأثيرگذار باشد.

نتانياهو در حالي در برابر کنگره آمريکا قرار مي‌گيرد که اسرائيل فرصت‌هاي اصلي تعطيل کردن روند مذاکرات هسته‌ اي بين ايران و دولت هاي بزرگ را از دست داده و بنا بر اطلاعات ديپلمات‌هاي دو طرف که از روند مذاکرات اطلاع دارند، رسيدن به توافق نزديک شده است، به ويژه اينکه مضمون توافق مورد ادعا در يکي از روزنامه‌هاي خليج ‌فارس منتشر شده است. در همين راستا عمليات قنيطره يکي از مهم‌ترين فرصت هايي بود که اسرائيلي‌ها براي مانع ‌تراشي در روند تفاهم با ايران ايجاد کردند، چرا که آن‌ها اين تفاهم را شتابزدگي آمريکا و تسليم اين کشور مي‌دانند. ترور سردار ايراني و تعدادي از رهبران و عناصر حزب ‌الله لبنان عملياتي براي آزار رساندن به ايران و سوريه و حزب‌ الله لبنان بود، چرا که هر سه اين طرف ها در عرصه‌اي که براي اسرائيل مهم است، حضور دارند و اسرائيل قدرت تأثير گذاري در اين منطقه را دارد. اما اين عمليات نيز شکست خورد و آمريکا به صراحت اعلام کرد که چنين عملياتي نبايد باعث آغاز جنگ شود.

چيزي که در شکست تحميل قدرت اسرائيل و به شکست کشاندن مذاکرات جدي در اين حجم، تأثيرگذار بود، اين بود که معادله بازدارنده ‌اي که سيد حسن نصرالله ترسيم کرد، باعث شد اسرائيل به دولتي تبديل شود که نتواند بدون در نظر گرفتن واکنش طرف مقابل يا عملياتي بزرگتر از عمليات خود، اقدام نظامي را انجام دهد. معادله بازدارنده‌اي که سيد حسن نصرالله ترسيم کرد تنها تحولات نظامي را شامل نمي‌شود، بلکه اوضاع امنيتي و اطلاعاتي را نيز شامل مي‌شود که اسرائيل در به دست آوردن موازنه هاي آن در ۲ جبهه لبنان و سوريه به نفع خود شکست خورده است.

دليل اين سخن عملياتي است که امروز ارتش سوريه در جنوب لبنان انجام مي دهد و پيشرفت‌هاي ميداني خوبي را به دست آورده است. هم‌زمان پرچم‌ هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران و حزب ‌الله لبنان نيز در مرزهاي جولان اشغالي به اهتزاز درآمده است، اما اسرائيل هيچ کاري در ابعاد سياسي يا نظامي و يا حتي تبليغاتي انجام نمي‌دهد. براي اولين بار از آغاز بحران سوريه هواپيماهاي جنگي اين کشور چند روز پيش نقاطي در خط حائل نيروهاي ۲ طرف در مرز را موشک باران کردند، منطقه ‌اي که گروه‌ هاي تروريستي جبهه النصره در آن متمرکز هستند. اين آخرين منطقه اي است که براساس توافق منع درگيري‌ها در سال ۱۹۷۴ هواپيماها و جنگنده‌هاي سوريه مي‌توانند در آن به پرواز درآيند. با وجود تمام اين تحولات اسرائيل باز هم سکوت اختيار کرده است.

عرصه اصلي فعاليت براي اسرائيل تعطيل شده، عرصه‌اي که موقعيت نتانياهو را در سخنراني‌اش در برابر کنگره آمريکا تقويت مي ‌کرد، با از دست رفتن عرصه لبنان و سوريه، نتانياهو به اين ترتيب تنها ابتکار عمل در تأثير گذاري و پيام ‌رساني و بازدارندگي نسبت به طرف مقابل را از دست نداده و تحولات را به ارتش سوريه واگذار نکرده است، بلکه اتفاقي خطرناک‌تر رخ داده و آن مفهوم پيامي است که اسرائيل مي‌خواست با حضور نتانياهو در کنگره آن را بيان کرده و کنگره‌ را به اتخاذ مواضع بر ضد تفاهم با ايران تشويق کند. تل‌آويو از دو طريق مي‌خواست اين معادله را به ثبت برساند، اول اثبات دست داشتن ايران و حزب‌ الله در جبهه جولان از طريق اين حمله و دوم اثبات اين نکته که اسرائيل قدرت بازدارندگي را در اختيار دارد. اما وي ديگر نمي‌تواند در اين رابطه در کنگره صحبت کند، بلکه پيش بيني مي‌شود که در پايان سخنانش توافق با ايران را يک سهل‌انگاري يا عقب‌نشيني بنامد، اما در اين صورت سؤالي که براي هر عضو کنگره ايجاد مي‌شود اين خواهد بود که جايگزين اين روند چيست؟

روزنامه‌هاي اسرائيلي نوشتند که سخنراني نتانياهو در برابر کنگره آمريکا مهم‌ ترين سخنراني وي خواهد بود، چرا که آخرين فرصت به شمار مي‌رود، در سوي ديگر باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا اندکي قبل از حضور نتانياهو در کنگره، حق مناقشه توافق با ايران قبل از امضاي آن را از کنگره سلب کند، چرا که بر اساس اطلاعاتي که سي آي اي به اوباما داده، نتانياهو در اين سخنراني خواستار اين خواهد بود که کنگره آمريکا حق نهايي خود در مورد اين توافق را قبل از امضاي نهايي آن با ايران براي خود محفوظ بداند، اما اوباما پيشتر از اين موضوع اطلاع يافته و راه چنين درخواستي را بست.

نتانياهو دست خالي وارد کنگره آمريکا خواهد شد، اين در حالي است که وي براي کاستن از اختيارات ريس‌ جمهور آمريکا سعي داشت به کنگره رشوه بدهد، تمام اين تحولات در شرايطي دنبال مي‌شود که اسرائيل بعد از عمليات القنيطره يقين پيدا کرده است که بزرگترين فرصت‌ها براي تعطيل مذاکرات هسته‌اي ۶ کشور با ايران را از دست داده است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html